We bewegen ons heen en weer tussen licht en donker, dat is de dualiteit hier op aarde die we leven. We drukken ons uit in allerlei schakeringen. Dat is niet goed of slecht, het is zoals het is. Ons verlangen is om vanuit het licht te leven. Maar wat doe je als de weegschaal te vaak, te ver en te lang doorslaat naar het donker? Bewust ademen helpt je om de beweging naar het licht weer te maken. Om de lading van angst, onmacht, pijn en verdriet uit het donker los te laten.

De verbinding met je levensenergie

Een andere keuze maken vraagt wilskracht, denken we. We zijn opgevoed met het beeld dat je moet knokken voor wat je wilt, dat je niets voor niets krijgt. Het is eerder het tegenovergestelde, de andere keuze vraagt overgave en loslaten. Dat bereik je het makkelijkst door bewust te leren ademen. Je ademhaling is de verbinding met je levensenergie die door de blauwdruk van je ziel stroomt en je fysieke, emotionele en mentale lichaam voedt.

Ervaar wat er nu is

Je concentreren op je ademhaling, steeds bewuster, rustiger en dieper. Zo beweeg je vanzelf naar ervaren wat er nu is. Naar aanwezig zijn in dit moment. Kom je los van de verhalen uit het verleden of je verwachtingen van de toekomst. Daardoor wordt het leven lichter.
Bewust ademen is ook de snelste manier om uit je hoofd te komen, weer contact te maken met wat jou inspireert. Met jouw energetische hart, je intuïtie, je ziel. Wist je dat ‘Inspirare’ in het Latijn ‘inademen’ betekent? Bewust ademen vraagt om oefening, want dat heeft niemand je geleerd. Het kan heel onwennig voelen wanneer je daarmee begint.

Jouw adem wijst je de weg

Jouw adem draagt je en wijst je de weg, vernieuwt al jouw cellen, voedt jouw levensenergie zodat deze kan stromen. Door je bewust te verbinden met je adem beweeg je steeds soepeler mee met het leven dat door jou heen en voor jou uit wil stromen. In plaats van er tegenin.
Waarom zoveel energie verspillen in het doorleven van oude pijn die je niet meer dient, terwijl je ademhaling de ingang vormt om je hiervan te bevrijden? Ga bewust naar je adem, wanneer je onderuitgehaald wordt door donkere gedachten en beklemmende gevoelens die onoverkomelijk lijken. Lijken, want het is als de schijn die bedriegt. Ook voor jou is die deur naar het licht zo dichtbij. Je hebt de sleutel zelf in handen: haal diep adem en doe de deur open.

Ademhalingsoefening, doe je mee?

Een eenvoudige ademhalingsoefening die je zo vaak als je wilt kunt doen om je bewust te worden van wat er nu is. Als je deze meteen doet wanneer je een negative emotie voelt, kun je de stress daarvan verminderen of zelfs helemaal loslaten:

  • Neem een moment voor jezelf op een plek waar je niet wordt gestoord.
  • Doe je ogen dicht en richt je aandacht op je ademhaling: adem langzaam in en uit op een manier die fijn voelt voor jou.
  • Vind je het lastig om je gedachten los te laten, ga dan tellen: rustig tot 5 tellen op een inademing en rustig tot 5 tellen op een uitademing.
  • Volg de weg van jouw ademhaling, stel je voor je dat hele lijf meedoet van je kruin tot je tenen.
  • Breng nu je aandacht naar jouw hartstreek, midden in je borst. Wanneer je dat moeilijk vindt, leg daar dan een hand op.
  • Adem daar rustig naartoe en doorheen. Stel je voor dat je in- en uitademt vanuit je hartstreek: de lucht komt via je hart binnen en verlaat ook weer via je hart je lichaam.
  • Stel je voor dat je in- en uitademt vanuit je hartstreek: de lucht komt via je hart je lichaam binnen en verlaat je lichaam ook weer via je hart.
  • Stel je voor dat je liefde voor jezelf inademt en alle stress uitademt. Ga daarmee door totdat je ontspant.
  • Observeer vanuit deze ontspanning en bewustwording hoe je je nu voelt.

Bewust ademen, hoe leer je dat?

Deze gratis meditatie helpt je!

Vul in en ontvang de downloadlink:

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Je ontvangt ook twee andere gratis meditaties die je helpen om je weer met jezelf te verbinden. Plus regelmatig inspiratie en updates over mijn diensten. Afmelden kan altijd en is heel eenvoudig.